Till Camilla!

Svartvinbärsmarmelad med mandel ( ger 5 dl)

1 liter svarta vinbär (ca 500 g)
5 dl syltsocker
1 påse mandelspån (50 g)

1. Åk till Vike och plocka hinkarna fulla av vinbär.
2. Rensa och skölj bären. Plocka dem från sina klasar.
3. Blanda bären med syltsockret i en gryta. Koka upp långsamt och koka sedan kraftigt 3-4 minuter.
4. Skumma väl och tillsätt mandeln. Låt svalna i kastrullen ca 15 minuter.
5. Häll upp på väl rengjorda burkar.



Tilläggas bör att jag inte har prövat detta recept än. Men det ska jag göra. Ska bara köpa mandelspån. Eller. Kanske kan jag istället hacka mandeln jag redan har och rosta den lätt i en torr stekpanna. Kanske jag provar imorgon. Jag är ju ledig!


Må gott!! 

Kommentarer
Postat av: Reidar

Nu é den testad, och smakar gudomligt. Tänk bara på att inte blanda ihop och ta fel på syltsocker och syllstockar! :-)

2009-08-29 @ 11:34:50
URL: http://fjose.blogg.se/
Postat av: Camilla

Tack Snälla Raring, jag har gjort en omgång med vaddetnuär... Ni kommer att få en burk med våran variant ( jag ska smaka först så ni inte får gift ) för min gube och bären hade lite bråttomt :o) Kram!

2009-08-31 @ 08:24:37
Postat av: Marie

Hej på er! Ludwig och jag ska plocka lite blåbär åt er i helgen men ni får rensa själva. För nästa vecka börja älgjakten och då vill inte jag vara i skogen. Nu är det dags för jultidningar så ni vet. Snälla moster köp

2009-09-03 @ 21:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0